Брзото ширење на дезинформации по крвавиот напад на вооружени лица на Хамас во Израел го стави во центарот на вниманието на платформата „Х“ (порано позната како Твитер), чиј наплив од лажни или погрешни содржини ги загрижи експертите, европските претставници и огласувачите ширум светот.
Платформата X се појави како посебно место каде што се концентрирани лажни тврдења и погрешно карактеризирани видеа и фотографии, бидејќи сопственикот Илон Маск отстрани многу заштитни мерки против ширење на лажни и погрешни наративи.
Едно видео објавено во неделата, 8 октомври, покажува човек како си игра со бебе. Насловот тврди дека прикажува „терорист на Хамас со киднапирана Еврејка во Газа“.
Сепак, многу корисници побрзаа да истакнат дека видеото првично беше објавено на ТикТок во август и немаше индикации дека прикажува киднапирано дете и терорист. Иако објавата на „X“ е означена за проверка на факти генерирана од корисниците, таа е прегледана милион пати, истакнува Националното јавно радио и останува на платформата и покрај одговорите кои бараат нејзино бришење или корекција.
Експертите предупредуваат дека „маглата“ на војната и придружниот бран на непроверени информации на Интернет, како што објави Националното радио, се храна за државните актери и другите групи кои сакаат да го искористат хаосот за да поттикнат поделби, да шират пропаганда, да ги напаѓаат непријателите и да сеат конфузија.
Бројот на прегледи - поважен од точноста
Истражувачите на информации велат дека новиот конфликт меѓу милитантите во Појасот Газа и Израел бил ран тест за тоа како обновениот „X“ пренесува точни податоци за време на голема криза и дека моменталниот впечаток бил лош, пишува Вашингтон пост.
Весникот наведува дека сопственикот на „X“, Илон Маск, лично им препорачал на корисниците да ги следат профилите познати по ширење лаги за информации за војната.
„За следење на војната во реално време, @WarMonitors и @sentdefender се добри“, објави Маск на платформата порано позната како „Твитер“ во неделата наутро до своите 150 милиони следбеници на профилот. Тој пост беше прегледан 11 милиони пати за три часа, пред Маск да го избрише.
Маск ги остави своите одговори на два профили кои ги промовираше, секоја со повеќе од 600 000 следбеници, зголемувајќи ја нивната видливост, пишува весникот, додавајќи дека Маск исто така продолжил да ги обвинува „мејнстрим медиумите“, велејќи им на корисниците да му веруваат на „X“.
Други профили на „X“, истакнува Вашингтон пост, привлекоа внимание со фотографии или видеа од неповрзани напади од претходните години и лажни тврдења дека Иран или други влегле во конфликтот.
Налогот на кој се емитира „Џерусалим пост“ (Jerusalem post) лажно објави дека израелскиот премиер бил однесен во болница, а собрал повеќе од 700 000 прегледи. Голем број на профили споделија лажен документ во кој се тврди дека Белата куќа одобрила осум милијарди долари помош за Израел. Други објавија видео од рушење на згради во Сирија во минатото и рекоа дека биле во Газа.
Истражувачите велат дека „X“ стана многу помалку сигурен откако Маск ја презеде контролата пред речиси една година.
Весникот во Вашингтон, исто така, укажува на една неодамнешна студија објавена од Европската Комисија, која заклучи дека руската пропаганда за нејзината војна во Украина допрела повеќе луѓе на „X“ оваа година отколку минатата година.
Непопуларните промени на Маск
Дел од предизвикот за оние кои се борат со дезинформациите на интернет е дека промените направени од Маск на почетокот на оваа година го отежнаа следењето на целата измама на платформата „X“, наведува Ројтерс.
Истражувачите кои го проучуваат потеклото и ширењето на дезинформациите рекоа дека ја изгубиле способноста за автоматско следење на клучни зборови, хаштагови и други информации за настани во реално време, бидејќи „X“ го елиминирал пристапот до алатката за обработка на податоци што им била бесплатна на академиците пред Маск да ја купи во октомври минатата година.
„Без таа алатка, истражувачите сега мора рачно да анализираат илјадници врски“, рече Руслан Трад, постојан соработник во Лабораторијата за дигитални форензички истражувања на Атлантскиот совет (DFRLab).
Под Маск, „X“ им дозволуваше на корисниците да плаќаат за да ги потврдат своите профили и им дозволува на одредени корисници да заработат дел од продажбата на реклами во рамките на програмата за споделување приходи што, што според директорот за истражување на интернет опсерваторијата во Стенфорд, Рене ДиРеста, е поттик за ширење провокативни или лажни тврдења.
„Изгледа дека некои од овие профили (на платформата „X“) неодамна беа поставени за да добијат виралност и да шират популарни дезинформации за војната“, рече Џек Брустер, уредник на компанијата во Нусгард (Newsguard), кој ја оценува веродостојноста на веб-страниците за вести.
Иако се чини дека дезинформациите се најзастапени на „X“, Ројтерс исто така известува за наоди од истражувачи кои укажуваат дека лажните информации се рашириле и на апликацијата за пораки Телеграм и апликацијата за кратко видео ТикТок.
Загриженост на регулаторите и огласувачите
Дезинформациите околу израелско-палестинскиот конфликт што ја зафати платформата „X“ на Илон Маск, поттикна нова контрола на социјалните медиуми од страна на европските регулатори и нова загриженост меѓу глобалните огласувачи, истакнува „Фајненшл тајмс“.
Во писмото до Маск во вторникот, 10 октомври, комесарот на Европската унија, Тиери Бретон, напиша дека Европската Комисија има „индикации“ дека платформата „се користи за ширење незаконски содржини и дезинформации“ по нападите на Хамас врз Израел.
Цитирајќи го Законот за дигитални услуги на ЕУ, Бретон го предупреди Маск дека компанијата мора да има „пропорционални и ефективни мерки за ублажување“ за да се справи со дезинформациите.
Маск, самопрогласен „апсолутист за слободата на говорот“, драматично ја промени платформата, посочува весникот, посочувајќи на мислењата на експертите кои тврдат дека неговата одлука да ги прекине ресурсите за умереност овозможила дезинформациите да се шират на нови начини.
Во понеделникот, платформата „Х“ соопшти дека забележала зголемување на дневните активни корисници во конфликтните области и 50 милиони објави поврзани со нападот на Хамас.
Тие рекоа дека презеле акција за „десетици илјади објави“ кои споделуваат слики и видеа, говор на омраза и насилничко однесување. Се наведува дека неколку стотици сметки биле отстранети поради обид за манипулирање со популарни теми и дека новосоздадените профили поврзани со Хамас биле отстранети.
Сепак, конфликтот може дополнително да ги отуѓи огласувачите од „X“, од кои многумина ја напуштија платформата минатата година поради недостаток на доверба дека нивните реклами нема да се појавуваат заедно со токсична или негативна содржина.
„Непредвидливото однесување на Маск и поларизирачките политички ставови значеа дека тоа е платформа која треба да се избегнува веќе некое време“, рече еден од директорите на рекламна агенција.
Поради „егзодусот“ на огласувачите, приходите во Соединетите Држави се намалени за 60 отсто, рече Маск минатиот месец.