Додека руските ракети паѓаат врз украинските градови, платформите на големите технолошки компании се претворени во боишта во паралелна информативна војна меѓу Западот и Русија во екот на геополитичката битка за влијание, пишуваат светските медиуми.
Блокада на РТ и Спутник
Со прелевањето на војната на Русија со Украина на социјалните мрежи, големите технолошки платформи почнаа да ги ограничуваат руските државни медиуми да ги користат нивните платформи за ширење пропаганда и дезинформации, пишува Асошиетед прес.
Мета, која е сопственик на Фејсбук и Инстаграм, во понеделникот (28-ми февруари) објави дека ќе го ограничи пристапот до руските медиуми Раша тудеј (РТ) и Спутник во Европската унија (ЕУ), по изјавата на претседателката на Унијата, Урсула фон дер Лајен, дека властите работат на забрана на нивните сајтови .
Гугл воведе слични мерки за двата медиуми во вторникот (1-ви март), најавувајќи дека веднаш ќе започне со блокирање на нивните канали на Јутјуб во ЕУ.
Други американски технолошки компании досега воведоа поскромни промени, како што се ограничување на досегот на медиумите под контрола на Кремљ, етикетирање на нивната содржина за корисниците да знаат дека доаѓа од руската влада и негирање на способноста на руските медиуми да собираат приходи од реклами.
Американските власти не презедоа слични мерки ниту воведоа санкции за руските државни медиуми, оставајќи ги технолошките компании да сфатат како да го намалат досегот на Кремљ. Нарачките од РТ и другите руски државни медиуми се сè уште активни на Фејсбук во Соединетите држави.
Твитер во понеделникот објави дека, откако во последните денови снима повеќе од 45.000 твитови дневно од корисници поврзани со руските државни медиуми, ќе додаде ознаки на содржината од сајтовите на Кремљ. Компанијата, исто така, изјави дека нема да ги препорачува или насочува корисниците на страници поврзани со Русија при нејзиното пребарување.
Во текот на викендот, компанијата објави дека ги забранува рекламите на руските државни медиуми и отстрани мрежа од 40 лажни сметки, страници и групи кои објавувале проруски ставови. Мрежата користела измислени луѓе кои се претставувале како новинари и експерти, иако немала голема публика.
Фатени во геополитика
Руската инвазија на Украина стана одлучувачки геополитички момент за некои од најголемите светски технолошки компании, бидејќи нивните платформи станаа главни боишта за паралелна информациска војна, пишува Њујорк тајмс.
Во последните неколку дена Гугл, Мета, Твитер, Телеграм и други, според весникот, биле принудени да се соочат како да ја искористат својата моќ, фатени меѓу растечките барања на Украина, Русија, Европската унија и САД.
За многу компании - вклучувајќи ги Фејсбук, Гугл и Твитер - војната во Украина е можност да ја рехабилитираат нивната репутација бидејќи се соочија со прашања за приватност, доминација на пазарот и начинот на ширење на токсична и поларизирачка содржина во последниве години. Сега, истакнува Њујорк Тајмс, тие имаат можност да покажат дека можат да ја користат својата технологија за добро на начин што не е виден од Арапската пролет во 2011 година, кога социјалните мрежи ги поврзаа активистите и беа поздравени како инструмент на демократијата.
Технолошките компании, сепак, се соочуваат со тешки одлуки. Погрешните чекори може да бидат скапи, додавајќи дополнителна причина за напорите на ЕУ и САД да го регулираат нивниот бизнис или, од друга страна, да ја наведат Русија целосно да ги забрани.
Дотолку тие компании се во двојна опасност, оценува весникот. Ако преземат некои чекори, а не други, би можеле да бидат обвинети дека прават премалку и со половина срце, додека ограничувањето на премногу услуги и информации може да ги отсече обичните Руси од дигиталните комуникации што би можеле да ја спротивстават државната пропаганда.
Внатре во Мета, која покрај Фејсбук и Инстаграм ги поседува Ватсап (WhatsApp), ситуацијата била „хаотична“ поради обемот на руски дезинформации во нејзините апликации, велат вработените за Њујорк Тајмс. Експертите за Русија во безбедносниот тим на Мета, кој ги идентификува и отстранува дезинформациите спонзорирани од државата од Фејсбук и Инстаграм, работат дење и ноќе и редовно комуницираат со Твитер, Јутјуб и други компании за нивните наоди.
Нов момент за социјалните мрежи
По одлуката на Путин да ја нападне Украина, големите технолошки компании се фатени во информациската војна меѓу Западот и Русија, посочува Фајненшл тајмс, посочувајќи дека тврдењата и контра-тврдењата за војната во Украина ги доведоа компаниите од Силиконската долина во услови на геополитичка битка за влијание, со оглед на нивната позиција како контролори на протокот на информации што допираат до милијарди луѓе.
Со блокадата на пристапот на РТ и Спутник до ЕУ, на платформите на Мета и Јутјуб, на кои им се придружи и кинескиот ТикТок, обидите на социјалните мрежи да се отстранат дезинформациите и да се потврдат фактите наидоа на обвинувања за цензура од Русија, кои почнаа да ги ограничуваат пристап до Фејсбук во земјата и се закани дека ќе го стори истото за Јутјуб.
Ограничувањата на руските државни медиуми се проширија надвор од секторот на социјалните медиуми. На 27 март Гугл одлучи да го блокира преземањето на апликацијата РТ на територијата на Украина. Еден ден подоцна, Мајкрософт отиде подалеку, блокирајќи го преземањето на апликацијата РТ во својата продавница за апликации ширум светот, како и содржината на РТ и Спутник на нејзината веб-страница MSN, повикувајќи се на одлука на Европската унија.
Социјалните мрежи од Силиконската долина, кои се претставуваа себеси како политички неутрални, но посветени на демократската слобода на говор, долго време се борат да спречат манипулации со нивните платформи за информативна војна, вклучително и тајни активности на фарми за тролови и ботови организирани од руската влада, еден од најактивните актери во оваа област.
Отстранувањето на државните медиуми ќе означи нов момент за социјалните мрежи, кои досега се фокусираа на отстранување на тајните операции, а не на пропагандниот апарат во земјата, пишува британскиот весник, додавајќи дека тоа носи ризик Русија да ги протера европските медиуми по затворањето на московското биро. Дојче веле како одговор на одбивањето на Германија да дозволи емитување на РТ.
Експертите за дезинформации предупредуваат дека ако платформите се движат премногу силно против руските државни медиуми, тоа може да одговара на наративи дизајнирани дополнително да сеат раздор, како и да и се даде на Москва изговор дека Западот повеќе не е отворен за несогласување, што би ѝ дало зелено светло да тргне на Би-Би-Си и други медиуми, вклучително и домашните опозициски медиуми.
Руска наративна контрола
Додека руски ракети паѓаат врз украинските градови, втората битка се одвива на Интернет и во воздухот, истакнува Ројтерс.
Москва ги засили напорите да го контролира наративот во медиумите и на технолошките платформи, додека големите технолошки компании воведоа ограничувања за руските медиуми под државна контрола во Украина и ширум светот.
Русија на 25 февруари објави дека делумно ќе го ограничи Фејсбук, што, според Мета, следело откако компанијата го одби барањето на руската влада да престане со независната проверка на фактите во содржината на неколку руски државни медиуми. Еден ден подоцна, Твитер изјави дека неговата услуга е ограничена на некои руски корисници.
За технолошките компании, ова е најновиот развој на тековната конфронтација со Русија, каде што платформите на социјалните медиуми ризикуваат ограничувања наметнати од владата додека се обидува да ги цензурира дисидентите додека ги штити државните медиуми.
Ескалацијата на конфликтот меѓу технолошките компании и Русија доаѓа неколку дена пред крајниот рок што Москва го постави да се придржува до новиот закон кој бара од нив да основаат официјално претставништво во земјата, што би можело да му олесни на Кремљ да ја регулира платформата. Ова уследи по серија казни и ограничувања наметнати на платформи за кои руската влада вели дека не ја отстраниле нелегалната содржина.
Со новите економски санкции на Западот против Русија и притисокот за борба против дезинформациите на Интернет, експертите велат дека конфликтот меѓу Русија и моќните технолошки компании може да се интензивира.
Рускиот регулатор Роскомнадзор ги предупреди локалните медиуми да не шират „лажни информации“ за воената операција на Москва, забранувајќи ја употребата на зборовите „инвазија“ и „напад“ за да се опише нејзиниот напад врз Украина. Рускиот технолошки гигант Yandex исто така почна да ги предупредува руските корисници кои бараат вести за Украина за неверодостојни информации на Интернет.