Цената за изградба и опремување на Стариот театар што се гради на кејот на реката Вардар, од предвидените 6, достигна 39 милиони евра.
Цената за изградба и опремување на Стариот театар што се гради на кејот на реката Вардар достигна 39 милиони евра. Оваа бројка е добиена според објавените податоци за склучени договори на интернет страната на Биро за јавни набавки. Кога почна изградбата на Театарот, министерката за култура Елизабета Канческа-Милевска најави дека тој ќе чини 6 милиони евра. Тоа е за 6 пати помалку од она што досега е потрошено за изградба како и за набавка на опрема и мебел.
Според Бирото за јавни набавки, само во изминатиов месец се потрошени над 3 милиони евра за дополнителни работи. Станува збор за изведба на градежно занаетчиски работи, па така италијанската Ламоне Мореда со Министерството за култура склучи два договори во вредност од 2,2 милиони евра. Едниот е за изработка и монтажа на акустични и противпожарни врати, а вториот се однесува за заштита на градежна јама и проширување на техничка врата на северната фасада на објектот Стар театар.
Додека договорот од милион евра за изведување на противпожарни машински инсталации го добила скопската подружница на австриската фирма Страбаг. Тоа е фирма која што склучила со Министерството вкупно 8 договори во вредност од 13,5 милиони евра, од кои за дел е наведено дека се однесуваат на дополнителни и непредвидени работи, а дел се однесуваат на изведба на машински инсталации, но и за набавка на мебел.
Од склучувањето на првиот договор за изградба на Стариот Театар во 2007-мата година(договор кој не е објавен на бирото за јавни набавки), па досега цената се зголемуваше со помош дополнителни договори кои се однесуваат на непредвидени трошоци, без при тоа да биде наведено какви било детали за нив. Во оние за кои е наведено, најчесто се браварски и ѕидарски работи, машински инсталации, стручен надзор на објектот или, пак, набавка на опрема и мебел.
Министерката во интервју за Радио Слободна Европа пред две години изјави дека причини за растот на цените на проектот Скопје 2014 е фазното работење и затоа што објектите не се готови не може да знае која ќе биде конечната цена.
Слаѓана Тасева од Транспаренси Интернејшнал Македонија вели дека честопати се појавуваат ситуации во кои занаетчиски работи, скулптури, елементи од бакар и дрво се прават со анекс договори како да не знаеле претходно дека тоа треба да го има.
„Она што кај нас се случува со Портата или со Театарот е како кога правите куќа да не сте предвиделе дека на куќата треба да има прозорци и врати и како да не сте предвиделе дека треба да има осветлување или под.“
Со тоа се остава простор за многу незаконитости и мислам дека намерно се прави и на тој начин се злоупотребуваат јавните пари, додава Тасева. Според неа, не дека не се разбира законот, туку погрешно се толкува и применува одредбата која се однесува на дополнителните трошоци.
Непредвидено е нешто што ни на сон не може да ви текне дека ќе се случи, вели Тасева.
„Тие скулптури кои ги гледаме на проекцијата на Скопје 2014, не значи дека некој непредвидено се сетил дека тука мора да има скулптури, знаеле дека мора да има, но намерно не се ставени во првиот тендер за да може постојано да се оди со дополнителни, а што се прави на овој начин - се исклучуваат другите учесници на тендерот, некој можеби ќе дадел многу подобра, поевтина и поквалитетна понуда, ама очигледно дека однапред се знаело со кого треба да се склучат овие тендери и сево ова е типична злоупотреба на јавните средства преку постапките за јавните набавки“, вели Тасева.
Сабина Факиќ од Центарот за граѓански комуникации, организација која се занимава со мониторирање на јавните набавки, вели дека поради шпекулациите за злоупотреби кои постојат во јавноста неопходно е да се изврши ревизија на проектот, но не само за спроведувањето на овие договори, туку и за останатите процедури, според Законот за јавни набавки. Таа додава дека во јавните набавки еден од проблемите кои што се јавуваат е фактот дека едни исти фирми добиваат договори за изведување на градежни работи во проектот Скопје 2014.
„Тој проблем произлегува од тоа што кога ги објавуваат тендерите институциите поставуваат премногу високи критериуми на квалификација, бараат преголемо искуство на фирмите за да можат да аплицираат на тендерите и им бараат претходно искуство конкретно до државни институции. На тој начин теренот и можноста за учество на што е можно повеќе актери од бизнис сцената се намалува и на тој начин се стеснува просторот и велиме дека тендерите ги добиваат одредена мала група на фирми.“
Анекс договорите отворија серија сомнежи за тоа како се трошат народните пари, со тоа што под превезот на законот, тие се користат како алатка за сокривање на вистинската вредност на објектите. Целта на законскиот механизам за доплата за непредвидени трошоци од 30 проценти од вредноста на договорот наместо како исклучок се користи како правило.
Она што кај нас се случува со Портата или со Театарот е како кога правите куќа да не сте предвиделе дека на куќата треба да има прозорци и врати и како да не сте предвиделе дека треба да има осветлување или под.Слаѓана Тасева, Транспаренси Интернејшнал Македонија.
Додека договорот од милион евра за изведување на противпожарни машински инсталации го добила скопската подружница на австриската фирма Страбаг. Тоа е фирма која што склучила со Министерството вкупно 8 договори во вредност од 13,5 милиони евра, од кои за дел е наведено дека се однесуваат на дополнителни и непредвидени работи, а дел се однесуваат на изведба на машински инсталации, но и за набавка на мебел.
Од склучувањето на првиот договор за изградба на Стариот Театар во 2007-мата година(договор кој не е објавен на бирото за јавни набавки), па досега цената се зголемуваше со помош дополнителни договори кои се однесуваат на непредвидени трошоци, без при тоа да биде наведено какви било детали за нив. Во оние за кои е наведено, најчесто се браварски и ѕидарски работи, машински инсталации, стручен надзор на објектот или, пак, набавка на опрема и мебел.
Министерката во интервју за Радио Слободна Европа пред две години изјави дека причини за растот на цените на проектот Скопје 2014 е фазното работење и затоа што објектите не се готови не може да знае која ќе биде конечната цена.
Вид на набавка | Фирма | Сума | |
1 | Основен договор | Бетон - Штип | 6.000.000 евра |
2 | Испорака и монтажа на опрема и инсталација | „Светлост театар“ Белград | 11.135.598 евра |
3 | Набавка на занаетчиско ентериерни работи и мебел | Страбаг АГ | 8.900.197 евра |
4 | Изведување на машински инсталации | Страбаг АГ | 1.829.816 евра |
5 | Градежна јама и техничка врата | Ламоне Мореда | 1.514.625 евра |
6 | Браварско, столарски, фасадерски и каменорезачки работи | Ламоне Мореда | 1.176.306 евра |
7 | Изведување на електротехнички работи и осветлување на фасадата | Електро лаб | 1.071.371 евра |
8 | Противпожарни машински инсталации | Страбаг АГ | 1.034.271 евра |
9 | Хидро технички инсталации | Вардар градба и Електролаб | 781.975 евра |
10 | Изведување на дополнителни работи | Страбаг АГ | 694.801 евра |
11 | Акустучни и противпожарни врати | Ламоне Мореда | 677.439 евра |
12 | Анекс договор за непредвидени работи | Бетон - Штип | 537.577 евра |
13 | Изведување на непредвидени работи | Страбаг АГ | 363.895 евра |
14 | Занаетчиско ентериерни работи, мебел, опрема и осветлување | Страбаг АГ | 363.895 евра |
15 | Изведување на непредвидени работи | Ламоне Мореда | 342.980 евра |
16 | 40 скулптури леени во бронза | 330.193 евра | |
17 | 192 скулптури изработени од гипс | 272.701 евра | |
18 | Изведување на непредвидени работи | Страбаг АГ | 240.584 евра |
19 | Изведба на хидротехнички инсталациии | Бетон Штип | 228.319 евра |
20 | Изведување на непредвидени работи | Страбаг АГ | 221.784 евра |
21 | Изведување на непредвидени работи | Вардар градба | 218.121 евра |
22 | Отсликување на плафонот во големата сала во објектот | 265.401 евра | |
23 | 46 скулптури леени во бетон | 190.134 евра | |
24 | Изведување на непредвидени работи | Конструктор инженеринг | 192.155 евра |
25 | Изработка на централна скулптурална композиција | 189.512 евра | |
26 | Изведување на непредвидени работи, инсталација и монтажа на опрема | 111.975 евра | |
27 | Изведување на дополнителни работи | Бичковски дооел | 56.718 евра |
28 | Стручен надзор | 23.024 евра | |
29 | Проектантски надзор | 18.536 евра | |
30 | Стручен надзор при изведба на сценски системи | 17.268 евра | |
31 | Изведување на непредвидени работи | Бетон Штип | 14.719 евра |
32 | Извршување проектански надзор | Чакар – Партнерс | 12.682 евра |
33 | Проектантски надзор | Неимар инженеринг | 10.000 евра |
34 | Извршување проектантски надзор | Неимар инженеринг | 5.525 евра |
35 | Анекс договор за проектантски надзор | 4.195 евра | |
36 | Проектантски надзор | Машински факултет | 3.683 евра |
37 | Проектантски надзор за фазата водовод и канализација | 767 евра | |
ВКУПНО |
39.068.476 евра |
„Она што кај нас се случува со Портата или со Театарот е како кога правите куќа да не сте предвиделе дека на куќата треба да има прозорци и врати и како да не сте предвиделе дека треба да има осветлување или под.“
Тие скулптури кои ги гледаме на проекцијата на Скопје 2014, не значи дека некој непредвидено се сетил дека тука мора да има скулптури, знаеле дека мора да има, но намерно не се ставени во првиот тендер за да може постојано да се оди со дополнителни, а што се прави на овој начин - се исклучуваат другите учесници на тендерот, некој можеби ќе дадел многу подобра, поевтина и поквалитетна понуда, ама очигледно дека однапред се знаело со кого треба да се склучат овие тендери и сево ова е типична злоупотреба на јавните сретстава преку постапките за јавните набавки.Слаѓана Тасева, Транспаренси Интернејшнал Македонија.
Со тоа се остава простор за многу незаконитости и мислам дека намерно се прави и на тој начин се злоупотребуваат јавните пари, додава Тасева. Според неа, не дека не се разбира законот, туку погрешно се толкува и применува одредбата која се однесува на дополнителните трошоци.
Непредвидено е нешто што ни на сон не може да ви текне дека ќе се случи, вели Тасева.
„Тие скулптури кои ги гледаме на проекцијата на Скопје 2014, не значи дека некој непредвидено се сетил дека тука мора да има скулптури, знаеле дека мора да има, но намерно не се ставени во првиот тендер за да може постојано да се оди со дополнителни, а што се прави на овој начин - се исклучуваат другите учесници на тендерот, некој можеби ќе дадел многу подобра, поевтина и поквалитетна понуда, ама очигледно дека однапред се знаело со кого треба да се склучат овие тендери и сево ова е типична злоупотреба на јавните средства преку постапките за јавните набавки“, вели Тасева.
Сабина Факиќ од Центарот за граѓански комуникации, организација која се занимава со мониторирање на јавните набавки, вели дека поради шпекулациите за злоупотреби кои постојат во јавноста неопходно е да се изврши ревизија на проектот, но не само за спроведувањето на овие договори, туку и за останатите процедури, според Законот за јавни набавки. Таа додава дека во јавните набавки еден од проблемите кои што се јавуваат е фактот дека едни исти фирми добиваат договори за изведување на градежни работи во проектот Скопје 2014.
„Тој проблем произлегува од тоа што кога ги објавуваат тендерите институциите поставуваат премногу високи критериуми на квалификација, бараат преголемо искуство на фирмите за да можат да аплицираат на тендерите и им бараат претходно искуство конкретно до државни институции. На тој начин теренот и можноста за учество на што е можно повеќе актери од бизнис сцената се намалува и на тој начин се стеснува просторот и велиме дека тендерите ги добиваат одредена мала група на фирми.“
Анекс договорите отворија серија сомнежи за тоа како се трошат народните пари, со тоа што под превезот на законот, тие се користат како алатка за сокривање на вистинската вредност на објектите. Целта на законскиот механизам за доплата за непредвидени трошоци од 30 проценти од вредноста на договорот наместо како исклучок се користи како правило.