Нов Маршалов план? Како Украина ќе биде обновена

Колку ќе чини обновата на Украина по војната?

На крајот Украина мора да се обнови и тоа ќе чини милијарди. Има барања Русија да ја плати сметката, по пат на репарации или можеби со продажба на руските средства моментално замрзнати во странство. За многумина тоа може да звучи како добар план, но дали е практичен, па дури и легален?

Само неколку недели откако рускиот претседател Владимир Путин ја започна неиспровоцираната целосна инвазија на неговата земја врз Украина на 24 февруари, украинскиот претседател Володимир Зеленски, кој се покажа како мајстор за пораки, отворено му рече на Кремљ дека ќе мора „да ги научи зборовите „репарации“ и „придонеси“.

Повеќе од девет месеци по почетокот на инвазијата и без навестување дека Путин е подготвен да стави крај на агресијата на неговата земја, разговорите полека се свртуваат не само кон обнова на Украина откако конфликтот ќе заврши, туку и кон тоа како и кој ќе го финансира она што го изјави Зеленски.

Како ехо од Првата светска војна - фотографии од Украина

Тоа ќе биде „најголемиот економски проект во Европа на нашето време“, најверојатно ќе чини стотици милијарди долари. За Украина, одговорот е јасен: Русија на крајот мора да плати за правдата да биде задоволена. „Нема алтернатива Русија треба да плаќа“, објасни Маркијан Клиучковскиј, адвокат и член на работната група на украинската влада за репарации.

„Ако Русија не сака да ја испочитува својата обврска да плати отштета за штетата и страдањето што ги предизвика, ние заедно со цивилизираниот свет треба да најдеме начин Русија да го стори тоа“, вели Клиучковски за РСЕ.

Како и другите украински функционери, тој укажува на Генералното собрание на ОН кое на 14 ноември донесе необврзувачка резолуција со која се повикува Русија да плати воени репарации.

Видете и ова: Зеленски: на Украина и се потребни 800 милиони евра за потребите на населението во текот на зимата

Речиси 50 земји ја поддржаа резолуцијата за воспоставување меѓународен механизам за компензација за штета, загуба и повреда, како и регистар за документирање докази и барања.

„Резолуцијата на Генералното собрание на ОН е многу важна, бидејќи во неа директно се наведува дека Русија мора да биде повикана на одговорност и нуди механизам за тоа“, рече Клиучковски. Но, Русија го отфрли тоа гласање.

Рускиот амбасадор во ОН Василиј Небензја рече дека земјите што ја поддржуваат резолуцијата се обидуваат да го позиционираат Генералното собрание како правосудно тело, што, како што рече, не е.

И со тоа што има право на вето на Советот за безбедност на ОН, Русија би можела да ги блокира обидите на Украина да бара правда во светската организација. Тоа, исто така, може да го попречи Киев во неговите напори да ги заплени милијардите замрзнати руски средства во странство за да помогне во финансирањето на неговото повоено закрепнување.

Моделиран според Маршаловиот план

Наместо тоа, многумина на Запад зборуваат за Маршалов план финансиран од Западот како одговор, моделиран по успешната американска програма за обнова на голем дел од Западна Европа по Втората светска војна.

Настрана парите, поборниците на планот од типот на Маршалов тврдат дека тоа исто така ќе биде од корист за демократскиот развој на Украина и амбициите за пристапување во Европската унија.

За обнова на Украина ќе требаат 750 милијарди долари

Во извештајот на германскиот Маршалов фонд со седиште во Вашингтон - именуван по поранешниот државен секретар на САД, Џорџ Маршал, кој го предложи планот на САД во 1947 година - за повоена обнова на Украина, забележува дека западните поддржувачи ќе бидат претпазливи во врска со истурањето големи суми пари во Украина со оглед на нејзината репутација за корупција.

Сепак, таа алатка ќе ја поттикне Украина да ги промени своите институции и судови доколку сака брза интеграција во Европската унија, која има строги правни стандарди за членство и ѝ понуди на земјата кандидатски статус, се вели во извештајот.

Видете и ова: САД ги повикаа сојузниците брзо да и ги исплатат финансиските обврски на Украина

„Тој вид на пакет може да и даде на Украина инјекција на многу потребната западна технологија, катапултирајќи ја напред“, објаснува Јакоб Киркегард, еден од авторите на извештајот на Маршаловиот фонд: „Дизајнирање на закрепнувањето на Украина во духот на Маршаловиот план“.

„Поголемата инфраструктура, особено енергетската и транспортната инфраструктура што се обновува ќе биде „подобро изградена“ со стандардите на ЕУ и напуштање на често советските дизајни, што претставува модернизација на инфраструктурата на Украина што на крајот ќе ја направи конкурентна и внатре во ЕУ“, вели Киркегард за РСЕ во забелешките испратени по е-пошта.

Тоа финансирање ќе биде надополнето на она што Западот веќе му го дава на Киев не само во воена помош, туку и финансиска помош за одржување на владата во живот.

На Украина ќе требаат најмалку 3 милијарди долари - и дури 5 милијарди долари - месечно во 2023 година, неодамна изјави шефот на Меѓународниот монетарен фонд. „Ова не е лесна задача“, им рече директорката на ММФ, Кристалина Георгиева, на светските лидери собрани на 25 октомври за да разговараат за потребите за закрепнување и макрофинансирање на Украина.

Штетата

Цената што Украина ја плати за целосната инвазија на Русија е огромна и расте. Русија е обвинета за повеќе од 40.000 воени злосторства, соопшти украинското Министерство за внатрешни работи на 27 октомври.

Инвазијата предизвика и според шефот на ОН за бегалци, Филипо Гранди, 14 милиони Украинци да ги напуштат своите домови во „најбрзото, најголемото раселување во последните децении“.

Идниот претседавач на ЕУ Чешка сака Маршалов план за Украина

Бруто домашниот производ (БДП) на Украина падна оваа година за неверојатни 32 отсто - повеќе отколку во САД за време на Големата депресија во 1930-тите. Инфраструктурата низ целата земја, голем дел од неа цивилна, е цел на руски воени напади.

Градовите, особено Мариупол, се претворени во урнатини. Украинскиот премиер Денис Шмихал на 5 септември изјави дека руската инвазија предизвикала штета од 326 милијарди долари и дека ќе бидат потребни 105 милијарди долари за итна обнова. Таа бројка од 105 милијарди долари беше малку пониска од друга проценка подоцна истиот месец.

Видете и ова: Напади врз енергетската инфраструктура на Украина, повици до жителите да го напуштат Херсон

Истражувачите од Киевската школа за економија, кои соработуваат со неколку украински министерства за собирање податоци, рекоа дека повеќе од 127 милијарди долари е документирана штета на станбени и нестанбени недвижности, плус друга инфраструктура.

Тие бројки, сепак, се помали од проценката понудена од претседателот Зеленски, кој на 6 септември рече дека ќе бидат потребни „повеќе од 1 трилион долари“ за обнова на Украина, изјавувајќи дека тоа „ќе биде најголемиот економски проект во Европа во нашето време“.

Бројката на Зеленски е поголема бидејќи вклучува и „модернизација“ на инфраструктурата за да се донесе во согласност со стандардите на ЕУ, рече Киркегард.

Украинската заменик-министерка за правда Ирина Мудра, поранешна банкарка која беше вклучена во разговорите за репарации со европските и американските партнери, вклучително и помошникот министер за финансии на САД, Елизабет Розенберг, на 22 ноември рече дека Киев ќе создаде „меѓународен регистар на загуби“, кој ќе послужи како официјален запис за сите штети што ги претрпе Украина, и поединци и институции.

Украина, исто така, се здружи со Правниот факултет Колумбија во Њујорк за да го основа Проектот за меѓународни побарувања и репарации (ICRP), чиј „тим од научници и експерти ќе ги испита и предложи правните рамки за управување со меѓународните барања за репарации“.

Историја на репарации

Плаќањето за штета или репарации, се наплаќа од губитничката страна на конфликтите со векови. По Првата и Втората пунска војна, Рим и наметнал големи воени обештетувања на Картагина.

Германија се соочи со воени репарации по Првата светска војна, како и со клаузулата за вина во војната, која се смета за фактор за подемот на Третиот рајх на Адолф Хитлер. Таа сметка за репарации конечно беше исплатена во 2010 година. Германија повторно беше погодена од тешки репарации по Втората светска војна од страна на сојузничките сили.

Вашиот пребарувач не подржува HTML5

„Путин ќе остане сам во неговиот бункер“: Московјаните за војната во Украина

Меѓутоа, во поново време, воените репарации „се применија само во четири или најмногу пет меѓудржавни конфликти“, вели Лори Бланк, професорка на Правниот факултет Емори и директорка на неговиот Центар за меѓународно и компаративно право.

Тие конфликти вклучуваат инвазијата врз Кувајт од Ирак, војна меѓу Етиопија и Еритреја 1998-2000 година и интервенција на Уганда во Демократска Република Конго. „Како резултат на тоа, „силната меморија“ на меѓународната заедница за меѓудржавните репарации е донекаде слаба“, напиша Бланк во написот во мај на форумот Just Security, кој се фокусираше врз воените репарации за Украина.

Како да ја натерате Русија да плати

Во тој дел, Бланк наведе неколку опции за да се натера Русија да плати воени репарации на Украина, вклучително и нивно инкорпорирање во секој мировен договор или решение меѓу Киев и Москва, нешто речиси незамисливо сега, бидејќи секој крај на конфликтот изгледа далеку.

Друга можност, напиша Бланк, е формирање мултилатерална комисија или механизам за надгледување на процесот, слично како Комисијата за компензација на ОН (UNCC) формирана по инвазијата на Кувајт од Ирак во 1990 година и војната во Персискиот Залив во 1991 година.

Како и другите, Клиучковски го споменува UNCC за Кувајт како можен образец за Украина. Но, бидејќи Русија има право на вето на Советот за безбедност на ОН, таа идеја веројатно нема да добие одобрение.

Набргу по руската инвазија во февруари, Соединетите држави ја основаа оперативната група „Руски елити, полномошници и олигарси“ (РЕПО), која досега блокираше или замрзна имот во вредност од 30 милијарди долари што им припаѓаше на Русите, вклучително и луксузни јахти во вредност од десетици милиони. долари.

Видете и ова: ЕУ замрзнала руски имот вреден 17 милијарди евра

Членовите на меѓународната работна група се Австралија, Британија, Канада, Франција, Германија, Италија, Јапонија и Европската комисија. Покрај средствата што им припаѓаат на санкционирани поединци, Соединетите држави, земјите од ЕУ и другите западни земји замрзнаа повеќе од 300 милијарди долари од имотот на руската централна банка.

Некои држави, како Естонија, Летонија, Литванија и Словачка, ѝ се придружија на Украина во барањето овие средства да се користат како дел од репарациите и, во јуни, Групата седум напредни економии на светот (Г7) вети дека ќе ги истражи идеја.

Сепак, замрзнувањето на имотот и запленувањето на имотот се две различни работи, кои нудат различни предизвици, како што јасно кажаа западните официјални лица.

„Ќе ги истражиме сите правни можности за да бидеме сигурни дека Русија ќе плати за уништувањето што го предизвикува во Украина“, рече Жозеп Борел, шефот за надворешна политика на ЕУ, на почетокот на декември на министерската конференција на Организацијата за безбедност и соработка во Европа (ОБСЕ).

Американскиот министер за финансии Џенет Јелен недвосмислено изјави дека актуелниот американски закон го прави невозможно Вашингтон да ги заплени тие средства на руските банки.

Каматите сè уште ниски, загриженост предизвикува траењето на војната во Украина

Тоа е затоа што федералниот закон на САД, Меѓународните економски овластувања за итни случаи, кој му дозволува на Вашингтон да ги замрзне тие средства, би дозволил нивна заплена само под многу специфични околности, објасни Ендрју Бојл, адвокат кој работел и пишувал за прашањата на санкциите и сега е вклучен во меѓународен трибунал, за кој не бил на слобода да откриваат.

„Малку е веројатно дека САД ќе и ги достават замрзнатите средства на руската централна банка на Украина во отсуство на одобрување од Русија (на пример, како дел од договор за мир)“, изјави Бојл за РСЕ.

За да добие Украина дел од овие средства, еврокомесарот за правда Дидие Рејндерс предложи да се користат замрзнатите девизни резерви на руската централна банка низ целиот свет како еден вид чип за договарање.

„Од моја гледна точка, барем е можно да се задржат овие 300 милијарди евра како гаранција додека Русија доброволно не учествува во обновата на Украина“, рече Рејндерс кон крајот на октомври.

ЕУ на 30 ноември навистина предложи план за конфискација на замрзнатите руски средства, но тоа сè уште се соочува со правни предизвици, велат експертите.

Видете и ова: Киев ги доби првите две милијарди евра од помошта од ЕУ

„Русија и нејзините олигарси треба да ја надоместат штетата на Украина и да ги покријат трошоците за обнова на земјата“, рече претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен.

„Имаме средства да ја натераме Русија да плати. Иако сè уште не е јасно како Русија ќе плати, веќе е очигледно дека задачата за обнова на Украина ќе биде огромна.

Во Берлин на 25 октомври, на конференцијата за реконструкција на Украина, Георгиева од ММФ рече дека откако ќе престанат борбите, проценките на трошоците за втората „фаза на реконструкција“ ќе бидат „навистина зачудувачки“.

„Надвор од штетите, Светската банка ги проценува вкупните потреби за реконструкција од редот на 349 милијарди долари“, рече таа. „Ова се навистина зачудувачки бројки - многу повеќе од годишниот БДП на Украина од 200 милијарди долари во 2021 година, пред руската инвазија.

Германскиот канцелар Олаф Шолц, кој предлогот го нарече „нов Маршалов план“, на истиот собир изјави дека обновата на Украина ќе биде „генерациска задача што мора да започне сега“.

Во јуни, на меѓународна конференција во Лугано, Швајцарија, Украина ја претстави својата национална програма за закрепнување, која ги поставува плановите и временските рокови за реконструкција низ широк спектар.

Вашиот пребарувач не подржува HTML5

Руска серија ракетни напади врз Украина

Извештајот на германскиот Маршалов фонд сугерира дека Г7 треба да учествува во меѓународна платформа за обновување, со американски „со гло бал статура“ на чело и врз основа на секвенциран пристап: „олеснување, реконструкција, модернизација и пристапување во ЕУ“.

На прашањето дали Украина би можела да се најде оптоварена со долгови за да ја финансира сопствената реконструкција, авторот на извештајот Киркегард е скептичен.

„Големиот дел од украинската финансиска поддршка доаѓа во форма на грантови или -- како и со ЕУ -- долгорочни заеми кои никогаш нема да бидат вратени. Покрај тоа, постојниот долг на Украина во моментов доброволно се продолжува од доверителите“, вели аналитичарот, предвидувајќи дека „Украина може да се радува на многу години многу брз економски раст по војната“, со што ќе го олесни товарот на долгот.

Киркегард, исто така, очекува дека на крајот Русија ќе ги „изгуби своите замрзнати суверени средства за де факто воени репарации за Украина“. Тој додава дека „Русија ќе биде далеку, многу посиромашна земја поради оваа војна“.

За украинскиот адвокат Клиучковски, најважно е да се натера Русија да плати. „Мораме да најдеме начин да се погрижиме меѓународното право да функционира“, рече тој.

„Ако една држава изврши еклатантно прекршување на меѓународното право, како што тоа го направи Русија, и остане неказнето, тогаш што вели тоа за меѓународното право? Ние веруваме дека правдата ќе надвладее“.