Достапни линкови

Централната власт најзатворена за парите


Општините се потранспарентни од институциите на централно ниво, оти тие се подостапни и поблиски до граѓаните. За разлика од нив институциите на централната власт се затворени и недостапни, се наведува во Индексот за активна транспарентност подготвен од Центарот за граѓански комуникации.

Институциите во Македонија не објавуваат многу информации на сопствена иницијатива, па општото ниво на таквата таканаречена активната транспарентност е ниско, се наведува во Индексот за активна транспарентност подготвен од Центарот за граѓански комуникации. Во истражувањето биле вклучени 97 институции, а процентот на исполнетост во објавување е 45 отсто.

На првото место, со 88,1 отсто исполнетост на обврските за активно објавување на информации е Општина Крива Паланка, а од институциите на централно ниво најдобро рангирано е Министерството за локална самоуправа, а најслабо е Министерството за економија.

Општините се потранспарентни од институциите на централно ниво, оти тие се подостапни и поблиски до граѓаните, а градоначалниците имаат поблизок контакт со население и тоа ги тера да бидат подобри во работата, оценува Герман Филков од Центарот за граѓански комуникации. За разлика од нив институциите на централната власт се затворени и недостапни, додава тој.

„Сите се прво сконцентрирани во Скопје , тешко е да се влезе таму, тешко е да се тропне на некоја врата во министерствата , да се бара информација, значи сите тие работи ја прават реалноста да биде каква што е“, вели Филков.

Во нивниот извештај се посочува и дека најмалку информации има за буџетите и за финансиите. Тоа што треба да се сфати е дека кога се трошат туѓи пари не треба да се биде транспарентен само колку што наложува законот, туку и повеќе од тоа, додава Филков.

Во извештајот на невладината организација ЕСЕ, пак, во кој се оценува нивото и на реактивна и на проактивна транспарентност на јавните институции се наведува и дека Министерството за финансии информациите за трошењето на пари од буџетот ги смета и за тајни податоци.

Дарко Антиќ од невладината организација, вели најнетранспарентна институција во однос на реактивната транспарентност, односно кога се работи за одговарање на барањата од граѓаните е Министерството за здравство.

„Понатаму во тој дел влегуваат и Владата на Република Македонија , министерството за труд и социјална политика, министерството за надворешни работи, внатрешни работи, министерството за култура итн“, вели Антиќ.

Антиќ, чија организација ја анализира транспарентноста од 2013 година вели и дека бројот на поднесените барања за пристап до информации од јавен карактер е многу поголем лани, во однос на 2006 година, кога е донесен законот.

„Тоа всушност може и да значи дека бројот на информации што јавните институции ги објавуваат на нивните интернет страници е се помал. Во однос на постапката за обезбедување на информации од јавен карактер , според извештајот на комисијата, бројот на поднесени жалби во 2015 година бил поголем во однос на 2006 година и тој се зголемува од година во година“, вели Антиќ.

Инаку законот за слободен пристап до информации е донесен на 28 септември, 2006 година.

На десетгодишнината во извештајот се посочува и дека 39 отсто од мониторираните јавни институции лани доставиле одговор на добиените барања за слободен пристап до информации од јавен карактер во рок подолг од законски утврдениот, а 65 отсто од нив немале објавено ниту еден податок за своето финансиско и буџетско работење.

  • 16x9 Image

    Фросина Димеска

    Родена е 1980 година во Скопје. Со новинарство се занимава од 2004 година кога почнува да работи како постојан дописник на Радио Слободна Европа од Скопје.
    Во периодот од 2008 година до почетокот на 2014 година работи прво како новинар во телевизијата Алсат М а потоа во дневниот весник Нова Македонија.

XS
SM
MD
LG